
Iš istorijos, religijos ir geografijos
Iš karto turiu pasakyti, kad, norėdama atsakyti į klausimą, turėsiu nueiti toli į lankas, – papasakoti kai ką iš istorijos, religijos ir geografijos.
Nors Olandijoje gyvenu ilgai ir, jau gyvenant čia, yra tekę pastudijuoti kultūrotyrą, tai bus tik mano samprotavimai, paremti istorinių faktų žinojimu. Galiu kalbėti apie Olandiją, kurią pažįstu aš, kurią mačiau, su kuria susidūriau, iš geografinės vietos ir socialinio sluoksnio perspektyvų. Kiekvienas kitas žmogus, be jokios abejonės, papasakotų bent iš dalies kitaip, vėlgi, iš savų įspūdžių ir iš savos patirties.
Šitaip apsidraudusi nuo galimų prieštaravimų ar pataisymų, turiu dar pastebėti populiarią painiavą dėl Olandijos, kaip šalies, pavadinimo. Iš olandų kalbos išvertus, oficialus šalies pavadinimas būtų Nyderlandų Karalystė. O Holand yra tik geriausiai žinomos jos provincijos (šiuo metu netgi administraciškai padalytos į dvi) pavadinimas. Taip pat, kaip tai, ką lietuviškai vadiname Anglija, yra Jungtinė Karalystė, o Anglija yra tik viena jos sudedamųjų dalių. Istoriniu požiūriu, Nyderlandai yra dar ir dabartinės Belgijos teritorija.
Jei pradėtume visai nuo pradžių, Karolis V baigė suvienyti šitas žemes ir prijungti prie savo valdomos Burgundijos-Habsburgų teritorijos XVI a. pradžioje. Taip dabartinės Olandijos ir Belgijos žemės, kartu su Liuksemburgu, Burgundijos hercogyste, France-comte, Lotaringija, dalimi Pikardijos, tapo viena šalimi… 1516 m. Karolis V tapo dar ir Ispanijos karaliumi (Briuselyje tada jau liko tik jo vietininkė Nyderlanduose), o dar po poros metų jis buvo karūnuotas ir katalikiškos Romos imperijos valdovu, paskutiniuoju, dar turėjusiu šitą simbolinį titulą. Taip Nyderlandai, dar neseniai buvę savarankiški ir turėję „savo“ valdovą, tapo nežymia didelės šalies dalimi… Dar blogiau, dėl centralizacijos ir mokesčių sistemos organizavimo, jie ėmė prarasti vis daugiau autonomijos, turėjo mokėti vis daugiau mokesčių už kažką ir kažkam, kas jų beveik nejaudino ir tiesiogiai nelietė.
Tuo metu tai buvo normali padėtis Europoje ir sutapo su procesais, kurie vyko visur. Bėda tik, kad Nyderlanduose ekonomika – amatai, prekyba, transportas – pirmavo Europoje, miestai buvo stiprūs ir daugmaž savarankiški… Antverpenas XVI a. vidury buvo didžiausias Europos uostas ir svarbus kultūros židinys. Amsterdamas tuo metu dar buvo tik vienas iš „visų kitų“, niekuo labai neypatingas, bet civilizacija vystėsi iš pietų į šiaurę ir iš vakarų į rytus, taip kad ir jam savo eilės ilgai laukti nereikėjo. 1555 m. Karolio V, kuris dar buvo savas ir mylimas valdovas, sūnus Filipas perėmė Nyderlandų valdymą. Tada pokyčiai dar pagreitėjo, mokesčiai dar padidėjo – imperijai reikėjo pinigų jos užsienio politikai ir šventiems karams, o Nyderlandų ekonomika klestėjo, todėl iš jų buvo galima vis daugiau paimti… kol jiems atsibodo duoti.

Patriotinė grafika iš Nyderlandų respublikos kūrimosi laikų – Ispanija kankina olandu liūtą | Autorės nuotr.
Nuo pat Respublikos susikūrimo laikų jau buvo ginčijamasi, kas motyvavo Nyderlandų sukilimą prieš Ispanijos sostą, 80 metų trukusią kovą dėl suverenumo pripažinimo, respublikos susikūrimą… Vienų nuomone, tai buvo laisvės troškimas ir gyventojų sąmoningumas, kitų – priežastys buvo religinės. Reformacija, protestantizmas pačiomis įvairiausiomis formomis jau egzistavo kurį laiką, bet Filipas buvo tikras katalikiškas karalius ir pradėjo drastiškai kovoti su visais nukrypimais nuo tikrojo tikėjimo – Nyderlandų gyventojai ne tik turėjo duoti pinigų, jiems dar buvo diktuojama, kuo jie turi tikėti!
Šiuo metu, kai laisvės romantika ir religinis entuziazmas yra išėję iš mados, vyraujanti teorija viską grindžia ekonominiais motyvais – kam toliau mokėti pinigus, jei po ranka yra rimtas pasiteisinimas, kodėl galima nustoti juos atiduoti? O galbūt visos priežastys kartu paėmus buvo svarbios…
Sukilimas prasidėjo nuo Beeldenstormo (1566) – veikiama protestantizmo įtakos ir nusiteikusi prieš bažnyčios pasaulietišką galią ir turtų krovimą, pasipiktinusi minia vieną po kitos nusiaubė katalikų bažnyčias, sunaikindama statulas, paveikslus ir visokius kitokius turtingus išgražinimus. Taip su hercogo Alvos valdymo geležine ranka Nyderlanduose prasidėjo nauji laikai (1567). Katalikybė ir mokesčių rinkėjai žmonių akyse buvo vienas ir tas pats priešas (su mokesčių mokėjimu šiandien turime taikytis, bet katalikybė didelėje Olandijos dalyje yra tokiu pat priešu ir likus)… Laikai tada vis dėlto buvo dievobaimingi – šiaip sau atsukti nugarą bažnyčiai niekas nebūtų drįses, o galimybė pereiti į ekonomiškai naudingesnį tikėjimą buvo kaip tik po ranka. Kad ir kokie praktiški, Nyderlandų gyventojai nebuvo vieninteliai – dabartinės Vokietijos žemių valdovai tuo metu irgi rinkosi tą tikėjimą, kuris buvo jiems strategiškai ar politiškai naudingesnis. Ir nesigėdijo jo keisti tiek kartų, kiek reikėjo…
Bet tik 1581 m. Nyderlandų savivalda oficialiai pasiryžo paskelbti Ispanijos karaliaus valdžią jų teritorijoms nebegaliojančią – tais laikais ir karaliui nugarą atsukti buvo be precedento! Prieš kelerius metus pasirašyta Utrechto unija buvo suvienijusi sukilusias žemes į pirmąją Europoje respubliką… Bet, kol visa tai galėjo įvykti, reikėjo rasti kilmingus asmenis, pasiruošusius ir pasiryžusius paremti jų reikalą – karūnuotos valstybių galvos, diplomatai, politikai kalbėjo tais laikais tik su sau lygiais. Kitaip tu galėjai būti turtingas koks tik nori, buvai vis tiek niekas. Sukilimo istorija buvo žymiai sudėtingesnė, nei aš bandau keliais sakiniais papasakoti (skaityti ją būtų įdomiau nei daugelį romanų), bet, trumpai tariant, sukilimas rado savo vadą ir karvedį – neturtingą vokiečių kraujo didiką, tapusį princu 11-os metų, todėl turėjusį pereiti į katalikų tikėjimą ir būti užaugintam Briuselyje, karaliaus vietininkės dvare. Tai buvo Vilhelmas van Oranjė-Nasau (Wilhelm van Oranje-Nassau). Jis būtų ir toliau galėjes likti Ispanijos karūnos diplomatu ir valstybės valdytoju, bet pasirinko kitaip… Gal dėl tikėjimo (grįžo į liuteronų, kaip ir jo tėvai), gal dėl sąžinės ar teisingumo. Gal jį tiesiog pašaukė istorija.
Jis buvo nušautas iš pasalų katalikų agento Delfo mieste eidamas 51-uosius metus, tada jo vietą užėmė sūnus Mauritsas (Maurits), nes oficialiai taika su Ispanija buvo pasirašyta tik po 80 metų trukusio karo. Kariaujama, žinoma, buvo ne ištisai, ir ne tik su Ispanija. Sėkmė lydėjo tai vieną, tai kitą pusę… Prisiminkim kad ir žinomą Velaskezo paveikslą „Bredos miesto apgultis“, kur burmistras įteikia miesto raktus miestą paėmusiam karvedžiui 1625 metais (kai paveikslas buvo nutapytas, 1635 m. Breda jau vėl buvo sukilėlių žinioje).
Antverpenas buvo ispanų galutinai užimtas 1585 metais, po daugiau nei metus trukusios apgulties. Tik karas tais laikais buvo ne visai toks, kaip dabar: miesto gyventojai gavo laiko apsispresti: arba grįžti į katalikų tikėjimą, arba palikti miestą su visa manta kuria tik nori kryptimi. Antverpeno egzodas iškėlė Olandiją ir ypač Amsterdamą į ekonominį žydėjimą, kuriam lygaus tuo metu Europoje nebuvo. Iš Antverpeno atsikėlusiųjų skaičius, kultūrinis lygis, profesinė patirtis ir kapitalas sudarė prielaidas XVII a. tapti Olandijos Aukso amžiumi, kaip jis oficialiai istorijoje ir vadinamas. O Antverpenas po šito pilnai nebeatsigavo niekada…

Stilizuotas liūtos formos Nyderlandų žemėlapis | Autorės nuotr.
Bet Respublika irgi žinojo karo sėkmę – jos laimėjimų periode buvo užkariautos arba dar, arba jau vėl katalikiškos teritorijos, dabar sudarančios Olandijos pietinę dalį.Galutinis Nyderlandų skilimas į šiaurines provincijas – Respubliką ir pietines – Habsburgų imperijos dalį įvyko 1648 m. Karo veiksmų sėkmė nulėmė, kurios teritorijos galiausiai kuriai pusei liko priklausyti… Būdamas princu be karalystės, Vilhelmas van Oranjė, šiaurinių provincijų karo veiksmams bevadovaudamas, prarado turtą, kiek dar jo turėjo, įbrido į skolas, bet savo palikuonims užsitikrino valstybės vadovo vietą. Nors valdžią ir reikėjo dalytis su provincijų atstovų taryba Staten Generaal (o kartais ji iš viso būdavo tuščia, kai laikinai nebūdavo pilnamečio palikuonio ją užimti), bet karalystę jis vis dėlto užsitarnavo!
Trys jo broliai žuvo šitame kare. Du iš jų – mūšyje prie Mookerheide: jie, tik perėję sieną iš dabartinės Vokietijos teritorijos su naujai užverbuota armija, buvo iš pasalų užpulti tykojusių ispanų ir visiškai sumušti… Dar kelis šimtmečius liaudyje buvo sakoma „eik į Mookerheidę“ užuot pasakius „eik peklon“.
Taigi matome, kad Europos, kokią žinome dabar, modernių laikų užuomazgos yra susidarę mažoje šalyje – Olandijoje. Aš dažnai juokauju, kad olandai išrado kapitalizmą. Bet tai nėra toli nuo tiesos, žinant, kad kapitalizmo vystymasis yra sąlygotas protestantizmo, o šis pilna krūtine buvo įgyvendintas pirmiausia kaip tik Olandijoje. Pirklių luomas iškilo į tą patį lygį, kaip to meto kilmingieji; apskritai olandai jautėsi laisvi ir pažangūs jau tada (ar nuo tada, tiksliau būtų pasakyti) – o tai yra dar šimtu metų anksčiau už prancūzų revoliuciją!
Protestantų tikėjimas nebuvo privalomas visoje Respublikos teritorijoje – tikėjimo laisvė buvo svarbi, bet tai buvo valstybės religija, privaloma jos tarnautojams ir kitiems lojaliems piliečiams. Užkariautosios provincijos taip ir liko jaustis tokiomis – užkariautomis. Katalikybė taip ir liko antrarūšės religijos teisėmis – ilgais karo metais Ispanijos armijos veiksmais ji buvo parodžiusi tikrą savo veidą ir šito žmonės neužmiršo iki šiol… Kad protestantizmas ekonomine veikla iki šiol pasauliui savo tikrą veidą rodo, tai jau kita kalba, šito olandai dar nėra pastebėję kaip reikiant.
Negana, kad Olandija yra šalis su dviem gyventojų požiūriais į savo istoriją – kaip į pergalę ir pralaimėjimą, dviem religijomis (nors dabar dar ir islamą išpažįstančiųjų dalis didėja ne dienomis, bet valandomis), šalies geografija šitą dvilypumą tik dar pabrėžia. Olandijos teritorijoje yra trijų didelių Europos upių – Nederein (Nederein), Masas (Maas) ir Valas (Waal) (ir dar poros smulkesnių) deltos. Dėl to iš seno didelė šalies teritorijos dalis yra išsidėsčiusi žemiau jūros lygio ir užtvankų / pylimų sistema yra gyvybiškai svarbi – olandai tradiciškai turi tiesiogine prasme kovoti su vandeniu dėl kiekvienos ir taip mažos savo žemės pėdos… Didžiosios upės visada buvo ir gera natūrali gynybinė riba: Olandijoje dar ir dabar sakoma „virš didžiųjų upių“ ir „žemiau didžiųjų upių“…
Virš vyrauja protestantizmas, žemiau – katalikybė. Virš – niūri savęs suvaldymo, taupymo tradicija, kai valgoma, kad palaikytum kūną, ir švenčiama skaitant Dievo žodį. Žemiau vyrauja katalikybė, daugiau mėgaujamasi gyvenimu, vyksta šventinės procesijos, valgoma „burgundiškai“, kaip senais gerais laikais kad būdavo puotaujama, daugiau muzikos, daugiau dainų – katalikybės, kokia ji buvo žinoma viduramžiais, aidai… Kai upės patvindavo, bet koks susisiekimas nutrūkdavo, nes tokius tiltus, kokių reikėjo abi puses pastoviai sujungti, imta statyti tik XIX – XX a. sąndūroje, ir tai nedaug. Iš vyravusios keltų sistemos dar ir dabar funkcionuoja likučiai, daugiausia dviračiais į mokyklas važiuojančių moksleivių, turizmo ir poisiautojų poreikiams.
Šiaip įdomi paralelė būtų su JAV šiaurinėmis ir pietinėmis valstijomis – šiaurinės ekonomiškai aktyvios, politiškai pažangios ir kosmopolitiškos, pietinės – ilgą laiką užstrigę feodalinėje ekonomikoje, tradicinės, religingos… Olandijai iš principo toksai palyginimas irgi tiktų.
Siena, skirianti Olandiją ir Belgiją, dalija pusiau dvi senas savarankiškas teritorijas – Brabando hercogystę ir Limburgo grafystę… Sakoma, nors tai gal ir nelabai gražiai nuskamba, jei jas reikėtų sujungti vėl, t. y. pietines Olandijos provincijas atiduoti Belgijai, tai intelekto koeficientas pakiltų abiejose šalyse. Nes belgus pralaimėjimas ispanams ir likimas Habsburgų imperijos sudėtyje aiškiai paženklino – modernių laikų pradžia buvo kaip ir atidėta ilgesniam laikui, tokia senoviškesnė šalis jie ir likę… Apskritai Belgija yra dirbtinė konstrukcija, Europos šalių, laimėjusių prieš Napoleono Prancūziją, sudaryta kaip buferis tarp katalikiškos Pietų Europos ir protestantiškos Šiaurės 1815 m.
Religijas skirianti riba eina horizontaliai per Olandijos vidurį, o kalbinė riba tarp flamandų ir prancūzų kalbų eina horizontaliai maždaug Briuselio / Mastrichto linijos aukštyje. Olandija yra dviejų religijų šalis, o Belgija – dviejų kalbų (iš tikro, oficialiai tai trijų, nes rytuose yra dar gabaliukas, kur šnekama vokiškai). Kai kalbama apie Nyderlandų kultūrą, tai turima omeny ir šiaurinė Belgijos dalis, kai apie tikėjimą – tai tik šiaurinė Olandijos dalis… O kur dar vertikali dalijimo galimybė…
Rytinė Olandijos siena su Vokietija nusistovėjo tik XX a. Amžiams bėgant ne tik pačios rytinės provincijos (ypač Gelderland), bet žymiai mažesni dariniai – miesteliai, kaimo žemės, netgi malūnai su jų teisėmis yra priklausę tai olandų, tai vokiečių kilmingiesiems ar turtingiesiems.Todėl dabar situacija yra tokia, kad Vokietijos pasienio su Olandija teritorijose gyvenantys žmonės savo kalba, būdu, tradicijomis yra artimesni rytų olandams nei centrinių žemių vokiečiams, o pati rytinė Olandijos pusė istoriškai yra labiau vokiška nei olandiška!
Jei situacija dar nepakankamai sudėtinga, galiu pridėti, kad pačios šiauriausios Olandijos provincijos yra, vėlgi, visai kitas pasaulis. Ten vyrauja žemdirbystė su iš seno statytais turtingais vienkiemiais, primenančiais dvarus, ilgoje pakrantės juostoje – žvejyba ir prekyba / transportas. Tikėjimas (protestantiškas) ten žymiai stipriau išsilaikęs nei didžiuosiuose miestuose vakarų dalyje… O viena iš jų – Frisland – tai ir iš viso turi savo kalbą (oficialiai pripažintą), savo vėliavą, himną, literatūrą ir šlovingą istoriją. Kažkuo ji gal ir primena Žemaitijos išskirtinumą Lietuvoje…
Didieji miestai vakaruose diktuoja Olandijos liniją visame kame – yra norminis pavyzdys, todėl jie yra tokia Olandija, kuri žinoma oficialiai; aš pati kalbu už katalikiškus pietryčius, nes ten gyvenu, trijų provincijų susikirtimo taške žemiau didžiųjų upių, o apie šiaurę aš negaliu pasakyti beveik nieko, nes ten yra tekę lankytis tik porą kartų ir viskas ten vėl išrodo kitaip.
Kaip pavyzdį pasakysiu: kai per Karalienės dieną prieš keletą metų karališka šeima planavo apsilankyti poroje vietų Olandijos šiaurėje, tai jiems buvo oficialiai priminta, kad Karalienės diena išpuola sekmadienį ir jie kviečiami apsilankyti kitą dieną – sekmadienį tikinčiųjų bendruomenė turi laikytis ramybės ir dieną skirti maldai… Taigi Olandija – ne JAV, čia šiaip sau sugalvojęs sekmadienį parduotuvių neatidarysi! Nors, žinoma, patyliukais ir į čia skverbiasi ne toksai griežtas parduotuvių atidarymo laikas, bet, iš principo, įstatymai čia dar saugo sekmadienio ramybę…